Aby uniknąć niemiłej niespodzianki podczas zakupu nieruchomości, już na etapie planowania zakupu należy wziąć pod uwagę również dodatkowe opłaty administracyjne.
Zazwyczaj przeglądając ogłoszenia dotyczące sprzedaży nieruchomości skupiamy się głównie na cenie oferowanej przez sprzedawcę i na tej podstawie oceniamy, czy zakup mieści się w ramach naszego budżetu, lub możliwości kredytowych. Niestety często zapominamy o wiążących się z transakcją, obowiązkowych kosztach dodatkowych, które wcale nie muszą być takie małe. Aby uniknąć niemiłego zaskoczenia, warto sprawdzić, jakie inne opłaty związanych z zakupem nieruchomości będą na nas ciążyć. Ich wysokość uzależniona jest od tego, czy nieruchomość pochodzi z rynku pierwotnego, czy wtórnego,
Obowiązkowe opłaty dodatkowe
Kupując nieruchomość na rynku pierwotnym lub bezpośrednio od developera, należy liczyć się z obowiązkowymi opłatami notarialnymi, a więc taksą notarialną, wnioskiem o założenie księgi wieczystej oraz wykonaniem wpisu do niej. Koszt tych opłat jest zależny od ceny nieruchomości i może się wahać pomiędzy 1550 zł a 3500 zł
Kupując dom lub mieszkanie na rynku pierwotnym musimy pamiętać o obowiązkowych opłatach pobieranych przez biuro notarialne (taksa notarialna, wniosek o założenie księgi wieczystej i wpis do niej). Taksa notarialna to nic innego, jak wynagrodzenie notariusza za sporządzenie odpowiednich dokumentów, jej górny pułap określony został przez rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 czerwca 2004. A więc, nie może być ona przedmiotem manipulacji notariusza. Do powyższej opłaty należy jeszcze doliczyć podatek VAT. Koszt opłat uzależniony jest przede wszystkim od ceny nieruchomości i powinien się on zamknąć w kwocie do 3500 zł. Z kolei w przypadku zakupu mieszkania bądź domu na rynku wtórnym, należy odprowadzić podatek od czynności cywilnoprawnych, który stanowi 2 proc. wartości nieruchomości. Jeśli więc mieszkanie kosztuje 250.000 zł, podatek wyniesie 5000 PLN. To już zdecydowanie podnosi koszt całej inwestycji.
Przy zakupie nieruchomości musimy się liczyć z kosztem za wykonanie odpisu aktu notarialnego. Jest to dokument obowiązkowy i w przypadku kredytu hipotecznego musi być sporządzony w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz pozostaje u nowego nabywcy, jeden jest przekazywany do banku. Powyższy odpis aktu notarialnego ma taką samą treść oraz moc prawną jak oryginał. Koszt sporządzenia takiego dokumenty wynosi od 6 do 20 złotych za stronę, do tego należy również doliczyć podatek VAT.
Jeżeli nieruchomość nie posiada założonej księgi wieczystej, to należy liczyć się z kolejnym kosztem za jej założenie. Jest to istotny element całej procedury, ponieważ określa ona stan prawny nieruchomości. Założenie księgi wieczystej wiąże się z opłatą 60 zł. Dokonanie wpisu w tej księdze to koszt dodatkowo 200 zł.
Jak obniżyć opłaty?
Czy jest możliwe obniżenie kosztów notarialnych? Część opłat jest niestety stała i nic tu nie możemy zmienić, natomiast zalecane jest poszukanie notariusza, który nie pobiera maksymalnych opłat za swoje usługi. Wydawać by się mogło, że te kilka dodatkowych tysięcy na zakup jest niczym w porównaniu z ceną, jaką musimy zapłacić za mieszkanie, czy dom. Warto jednak o tym pamiętać, żeby zabezpieczyć dodatkowe pieniądze na sfinalizowanie całej transakcji.
Jak widać zakup działki, domu czy mieszkania to nie tylko cena danej nieruchomości, ale również szereg obligatoryjnych kosztów dodatkowych, które warto wziąć pod uwagę przy planowaniu budżetu na zakup danej nieruchomości.