Sprzedaż domu do remontu zazwyczaj występuje w sytuacji, gdy przedmiotem transakcji jest nieruchomość dotychczas użytkowana prywatnie lub odziedziczona. Przy zakupach inwestycyjnych przeprowadza się remont w celu podniesienia wartości domu. Jednak jeżeli nie jesteś inwestorem, nie masz czasu, głowy i umiejętności do wdrożenia procesu renowacji, możesz rozważyć sprzedaż domu do remontu. W tym artykule znajdziesz garść porad odnośnie tego, jak to z robić dobrze.
Przede wszystkim musisz zrozumieć podstawową sprawę – dla klienta zakup domu do remontu jest kompletnie innym punktem wyjścia niż w przypadku domu w dobrym stanie. W tym drugim przypadku jego budżet musi wystarczyć na sam zakup oraz czynności administracyjne. W przypadku nieruchomości do odnowy, cena jakiej zażądasz to dopiero początek wydatków klienta.
Oczywiście możesz uznać, iż nie interesują cię czyjeś problemy. Jednak nie o to tu chodzi – zrozumienie czyjejś perspektywy pozwoli ci po prostu skuteczniej prowadzić negocjacje.
Z wymienionego powyżej względu to raczej nie standard będzie mocną stroną twojej oferty. Tradycyjnie w przypadku nieruchomości wymagających remontu stawia się na nastrój – stare domy mają to coś, co niektórzy nazywają “duszą”. Jedna osoba woli nowoczesne rozwiązania, które gwarantują wygodę i niskie koszty eksploatacji, inna zaś jest skłonna pójść na ustępstwa ze względu na niepowtarzalny klimat domu.
Na to właśnie powinieneś zwrócić uwagę w swojej nieruchomości – które jej elementy są szczególnie nastrojowe i niemożliwe do podrobienia w nowoczesnym budownictwie? Czasami będą to niestandardowe rozwiązania architektoniczne, unikalny układ pomieszczeń, może to być też piwnica, bo w końcu w nowych domach jest ona rzadkością (każdy dąży do minimalizowania kosztów), ale też otaczający dom, stary ogród, złożony nie z karłowatych krzaczków i nudnych tui, lecz wyrośniętych drzew. Te elementy musisz odpowiednio opisać i “sprzedać” już na etapie tworzenia ogłoszenia.
Z drugiej strony – nie kładź akcentu na to, co jest w domu wadliwe. Jeżeli sprzedajesz go jako “do remontu”, to większość spraw zrozumiała jest sama przez się. Oczywiście nie możesz ukrywać wad przed klientem, jednak nie wyciągaj ich na wierzch przy każdej okazji. Jeśli klient już wie, iż dom wymaga generalnego remontu, to nie przypominaj mu tego przy każdym kolejnym elemencie, takim jak instalacja elektryczna, hydrauliczna, nieszczelne okna czy skrzypiąca podłoga. Potraktuj to tak, iż ta część jest już ustalona, a twoim zadaniem jest pokazanie klientowi zalet domu.
Czasami w procesie sprzedaży dużą rolę może odegrać historia nieruchomości. Rzecz jasne wtedy, gdy jest ciekawa i niebanalna. Gorzej, jeśli jest mroczna. Większość osób, mimo że nie deklaruje się jako zabobonne, nie chce mieszkać w domu, który ma złą reputację ze względu na jakieś tragiczne wydarzenia z przeszłości. Nie eksponuj więc takich informacji, chyba że klient będzie nimi zainteresowany.
Najprostszym rozwiązaniem, które zaoszczędzi ci mnóstwo stresu oraz nerwów, jest powierzenie sprzedaży dobremu agentowi nieruchomości. On będzie wiedział jak podkreślić atuty domu do remontu oraz jak stworzyć atrakcyjne ogłoszenie. W ostatecznym rozrachunku może się nawet okazać, iż uzyskana przez niego cena w pełni rekompensuje wynagrodzenie i zarobisz na transakcji więcej niż gdybyś obsługiwał ją w 100% samodzielnie.